Kertaluointeisesta maalausurakasta jatkuviin sopimuksiin

Huomioi jatko jo suunnitteluvaiheessa ja varmista tasainen kassavirta maalaus- ja huoltokäsittelysopimuksilla.

Monet yritykset, niin suuret kuin pienet, harkitsevat siirtymistä joustavampaan liiketoimintamalliin, jossa ne tarjoavat osaamistaan kokonaispalveluna yksittäisten tuotteiden tai toimenpiteiden sijaan. Mitä tämä tarkoittaa maalausurakoitsijalle? Pro Club kokosi ideoita ja inspiraatiota, jotka auttavat pohtimaan liiketoimintamallia, turvaamaan yrittäjän tulevaisuuden ja kasvattamaan liiketoimintaa seuraavilla vuosikymmenillä.

Huoltomaalaus palveluna

Lähetät tarjouksen ja yrityksesi valitaan työn toteuttajaksi. Teet työn, saat maksun ja lähdet. Näin toimitaan tyypillisesti, kun tarjotaan kertaluonteista maalausurakkaa. Kun työ on tehty, samaa asiakasta ei ehkä nähdä enää koskaan uudelleen. Entä jos muotoilisit palveluvalikoimasi kokonaan uusiksi?

Miltä kuulostaa vaihtoehto, että tarjoaisitkin maalauksen sijaan valmiin lopputuotteen ja sen ylläpidon – hyvin hoidetun, turvallisen, puhtaan ja huolettoman katon, julkisivun tai sisäpinnan. Asiakas säästyy kalliilta korjauksilta, kun käyt käsittelemässä pinnat uudelleen säännöllisesti tai ainakin otat yhteyttä asiakkaaseen 2–5 vuoden välein varmistaaksesi, että kaikki on kunnossa. Näin yrityksesi tarjoaakin jatkuvaa ammattimaista ylläpitopalvelua, joka laajentaa liiketoiminnan käsitettä totutusta. 

Asiakkaalle palvelumallin selkeä hyöty on se, että suuret kertainvestoinnit muuttuvat pienemmiksi käyttökustannuksiksi, kun kustannukset jakautuvat koko rakenteen tai rakennuksen elinkaaren ajalle. Urakoitsijalle palvelumalli puolestaan tarjoaa tasaisen ja ennustettavan tulovirran, joka on liiketoiminnan kannalta kertaurakointia kestävämpi: sen sijaan, että tekisit jatkuvasti uusasiakashankintaa ja jättäisit tarjouksia, ainakin osa yrityksesi tuloista – ellei jopa suurin osa – voisi tulla pitkäaikaisista ylläpitosopimuksista.

Huoltosopimusten edut kuluttaja-asiakkaille

Kuluttaja-asiakkaiden kanssa asioidessa mielenrauha, vähäinen ylläpidon tarve ja ennakoitavat kustannukset ovat tärkeitä myyntiargumentteja. Katon pinnoittamisen tai olohuoneen maalaamisen jälkeen kannattaa ehkä tiedustella, onko asiakas kiinnostunut pitämään pinnat tulevaisuudessa yhtä siisteinä kuin ne ovat vasta valmistuneen urakan jäljiltä.

Kiinnitä huomiota myös asunnon muihin maalauskohteisiin. Julkisivumaalauksen yhteydessä kannattaa huomioida koko piha; aidat, terassit ja kiveykset. Myös katon huolto on asia, jota moni kuluttaja ei aina tule ajatelleeksi. Esimerkiksi terassin kunnossapito voi hyvinkin olla kevyt lähtökohta, jonka asiakas harkitsisi hankkivansa palveluna, sillä työ saattaa asiakkaasta tuntua vaivalloiselta ja vie paljon arvokasta vapaa-aikaa kesästä. 

Yksi mahdollisuus on tarjota apua sisustuksen uudistamisessa eri elämänvaiheissa: kun lapset kasvavat ja vaihtavat huoneita, kun talo on menossa myyntiin tai kun on vain aika uudistaa pintoja. Huoltomaalausten välinen aika voi olla pitkä, mutta tarpeeksi suuri asiakaskunta ja riittävä määrä pitkäaikaisia sopimuksia takaavat yrityksellesi tasaisen kassavirran. Asiakkaan kannalta kiinteistöomaisuuden ennakoiva ylläpito estää odottamattomat korjauskustannukset ja tuo mielenrauhaa.

Huoltosopimusten edut yritysasiakkaille

Ennakoitavat kustannukset ja mielenrauha ovat avainasemassa myös B2B-sektorilla: verrattain pieni tarkastuksista ja oikea-aikaisesta kunnossapidosta syntyvä kustannus on parempi vaihtoehto kuin odottamattomat remonttikustannukset ja suuret kertainvestoinnit. 

Suuret kiinteistö- ja vuokrayhtiöt haluavat kiinteistöjensä pysyvän hyvässä kunnossa ja säilyttävän arvonsa, joten useimmat heistä tilaavat muutenkin säännöllisesti erilaisia huolto-, siivous- ja turvallisuuspalveluita. Koska liiketoimintamalli on jo entuudestaan tuttu B2B-asiakkaille, yritykselläsi voi olla hyvät mahdollisuudet tarjota palveluita pitkäaikaisella sopimuksella. 

Sinä olet työsi asiantuntija, ja tiedät, miten pinnat käsitellään oikein ja miten varmistetaan niiden mahdollisimman pitkä käyttöikä. Oletpa erikoistunut sisämaalauksiin, julkisivuihin tai vesikatteisiin, huoltosopimukset ovat erinomainen tapa laajentaa liiketoimintaa ja varmistaa sen tulevaisuus. Sopimuksilla saavutat mm. seuraavia etuja:

  • Tasainen ja ennustettava kassavirta
  • Suurempi asiakaskunta ja pysyvät asiakassuhteet
  • Asiakaslähtöisten asiantuntijapalveluiden tuoma kilpailuetu

 

Annetut tiedot, ohjeet ja suositukset perustuvat parhaaseen tietotaitoomme ja kokemukseemme, mutta Tikkurila ei takaa, että ne olisivat sovellettavissa kohteessa sellaisenaan. Käyttämällä sivustoa ja tietoja hyväksyt, ettei Tikkurila ole vastuussa tietojen ja ohjeiden soveltamisesta. Asiantuntijamme ovat apunasi, mikäli tarvitset lisätietoja tuotteiden soveltuvuudesta ja oikeasta käytöstä.

on lisätty muistilistalle.
on poistettu muistilistalta.
fi