Miten lisätä myyntiä ja saada uusia asiakkaita sosiaalisen median avulla?

Lue hyödylliset vinkit työsi esittelyyn ja palvelujesi mainostamiseen sosiaalisessa mediassa.

Sesonkiaikana on vilkasta, mutta syksyä ja talvea kohti liiketoiminta usein hieman hiljenee. Hyödynnä sosiaalista mediaa töidesi esittelyyn ja palvelujesi mainostamiseen. Kokosimme muutaman hyödyllisen vinkin, jolla pääset alkuun.

Valitse sopivat alustat

Selvitä aluksi, missä potentiaaliset asiakkaasi ovat – Facebookissa, Instagramissa, YouTubessa, Pinterestissä, LinkedInissä vai jossain muualla? Kun asiakas haluaa palkata ammattimaalarin tai urakoitsijan, hän hakee todennäköisesti suosituksia ja inspiraatiota suunnittelun pohjaksi Facebookista, Instagramista ja Pinterestistä.

YouTube on hyvä tapa esitellä osaamista ohjevideoilla, ja LinkedInissä voi etsiä yhteistyökumppaneita ja tarjota ammattilaisvinkkejä muille. 

Haluaisit ehkä olla mukana kaikissa kanavissa, mutta se vie paljon aikaa – on parempi olla läsnä juuri siellä, missä se hyödyttää eniten. Tässä on käytetty esimerkkinä Facebookia, koska se on useimmille pienyrityksille hyödyllisin sosiaalisen median alusta.

Luo yrityssivu

Jos sinulla on jo henkilökohtainen Facebook-tili, yrityssivun perustaminen on helppoa: siirry osoitteeseen facebook.com/pages/create ja täytä tarvittavat tiedot. Verkossa on avuksesi erilaisia vaiheittaisia oppaita, ja lisäksi kannattaa myös tutustua kollegoiden ja kilpailijoiden sivuihin. 

Yrityssivulla kerrotaan potentiaalisille asiakkaille yrityksesi tiedot (alue, palvelut, yhteystiedot jne.) sekä tarinasi. Asiakkaiden on tärkeä tietää, kuka olet ja mitä tarjoat. Näin annat yrityksestäsi persoonallisemman kuvan ja houkuttelet heitä aktivoitumaan sivullasi.

Tee postauksia ja esittelyjä työstäsi

Kun yrityssivusi on valmis, voit alkaa julkaista sisältöä: kuvia valmiista projekteistasi (asiakkaan hyväksynnällä), tarinoita ammatistasi ja liiketoiminnastasi ja ehkä myös vinkkejä tee-se-itse-maalareille. Kun rakennat läsnäoloa sosiaalisessa mediassa, kuvat työsi tuloksista ja pienet henkilökohtaiset tarinat ovat tärkeitä, sillä niistä yleisösi saa hyvän käsityksen, miten voisit auttaa tietynlaisissa projekteissa.

Seuraa ryhmiä ja osallistu keskusteluihin

Facebook on täynnä paikallisia ja kiinnostuksen kohteisiin perustuvia ryhmiä, joista voi olla hyötyä yrityksellesi. Liity sopiviin ryhmiin, joiden aihe on esimerkiksi remontointi, rakentaminen, maalaus, sisustus tai tee-se-itse-projektit. Kun osallistut keskusteluihin ja vastaat urakoitsijoita koskeviin kyselyihin tietyllä alueella, voit mainostaa asiantuntemustasi ja palveluitasi. Hyvistä ilmaisista neuvoista saattaa myöhemmin poikia työkeikkoja, koska sinut muistetaan miellyttävänä ja avuliaana ammattilaisena. Kukapa ei haluaisi palkata näin mukavaa ihmistä remonttihommiinsa?

Mainosta omalla alueellasi

Jos haluat lisää näkyvyyttä sivullesi ja julkaisuillesi, avaa Facebook-mainostili ja aloita yrityksesi mainostaminen. Facebookissa voit kohdentaa mainoksiasi eri tavoin, esimerkiksi kohderyhmille, jotka ovat hiljattain muuttaneet, ovat kiinnostuneita kodin remontoinnista ja sisustuksesta tai asuvat alueellasi. 

Voit aloittaa pienellä budjetilla ja kasvattaa kulutusta, jos mainoksesi tuovat tuloksia

Pyydä suosituksia

Kuten edellä mainittiin, somesivustoilla julkaistavilla vertaisarvioinneilla ja arvosteluilla on merkitystä, kun etsitään tuotteita ja palveluntarjoajia. Tyytyväiset asiakkaat jättävät usein mielellään positiivisen arvion tai kommentin yrityssivullesi. Ellet ole saanut palautetta, pyydä sitä. Asiakkaasi ovat ehkä unohtaneet tai eivät edes tienneet yrityssivusi olemassaolosta.

on lisätty muistilistalle.
on poistettu muistilistalta.
fi