Asfaltti-System luottaa Tikkurilan maalausjärjestelmiin asfalttiasemien teräsrakenteiden ja -säiliöiden pintakäsittelyssä. Maalin peittävyys ja levityskertojen vähäisempi määrä nopeuttavat tuotantoa.
“Käytämme Tikkurilaa laatutekijöiden vuoksi, ja olemme erittäin tyytyväisiä. Muitakin vaihtoehtoja on tullut vuosien varrella kokeiltua”, toimitusjohtaja Roni Kettunen kertoo.
Toimitettavat komponentit ovat isoja teräsrunkoja ja -säiliöitä, jotka painavat tyypillisesti yli 10 000 kiloa. Asfaltti-System valmistaa kaikkia asfalttiaseman komponentteja, mutta ei myy kokonaista asfalttiasemaa omana tuotteena.
Maalipinta kestää siirtoja ja kolhuja
Kettunen kertoo, että isojen teräsrakenteiden maalauksen on löydetty optimaalinen peittävyys Tikkurilan kanssa. Märkäkalvon paksuus vaikuttaa siihen, kuinka paljon pystytään kerralla maalia levittämään.
“Mitä paksumman maalikalvon voi ruiskuttaa kerralla, sitä nopeampaa ja tehokkaampaa tuotanto on. Lisäksi meille on tärkeää, että pinnan laatu ja kestävyys ovat kunnossa.”
Asfalttiasemia siirretään useita kertoja kesän aikana. Siirroissa säiliöt saavat kolhuja, ja niitä vasten vedetään myös nostoketjuja.
“Maalipinta kestää ketjujen vetämistä ja siirtelyä, eikä se ota jokaisesta pienestä kolhusta itseensä. Maali sisältää ruosteenestopigmenttiä, joten ruoste pysyy hyvin loitolla, eikä meidän tarvitse käyttää pohjamaalia”, Kettunen toteaa.
Tikkurila varmistaa maalaamon tehokkuuden
Kaikki rakenteet puhalletaan Oktorae-puhaltamossa, josta ne viedään korkeapaineruiskumaalaamoon. Komponentit maalataan omassa maalaamossa ellei niitä sinkitetä. Tikkurilalla on tärkeä rooli tässä prosessissa.
Maalauksessa käytetään kiiltävää Temadur HB 50 -akryylipolyuretaanimaalia, joka on kaksikomponettinen ja ruosteenestopigmentoitu. Nopeasti kovettuva maali voidaan levittää suoraan metallille. Sillä saavutetaan hyvä kiilto ja värinkestävyys.
Hyvien kalvonmuodostusominaisuuksiensa ansiosta Temadur HB 50 -maalia voidaan levittää paksuina kerroksina, mikä lyhentää maalausprosessiin kuluvaa aikaa.
Vähemmän maalia, nopeampi tuotanto
Kettusen mukaan maalin peittävyys on tärkeä syy siihen, miksi Asfaltti-System aikoinaan valitsi juuri Tikkurilan. Oranssia maalia käytetään paljon, ja sen peittävyys ei ole yhtä hyvä kuin esimerkiksi mustan tai sinisen. Kun kulutus on suurta, maalauskertojen määrällä on väliä.
“Oranssia väriä menee eniten, ja sitä on kaikkein hankalin maalata. Tikkurila on ollut siinä paras. Tikkurilalla riittää kaksi maalauskertaa, jollakin toisella tarvitaan kolme – tämä on konkreettisesti todettu.”
“Hyvän peittävyyden ansiosta vuositasolla säästöt ovat huomattavia. Lisäksi tuotanto nopeutuu.”
Kettunen sanoo, että toinen Tikkurilan puolesta puhuva asia on valuma eli märkäkalvon paksuus, joka kulkee peittävyyden kanssa käsi kädessä. Mitä enemmän pystyy maalaamaan kerralla ennen kuin maali alkaa valumaan, sitä nopeammin saadaan valmis pinta. Ja tuotteet ulos tuotannosta.
Hyvät tuotteet ja toimiva yhteistyösuhde
Kettunen sanoo, että Tikkurilan tuotteista on kertynyt pelkkiä positiivisia kokemuksia. Jos on ollut jotain kehitettävää, ratkaisu on etsitty yhdessä jälleenmyyjän ja Tikkurilan edustajan kanssa.
“Meillä maalin kulutus on sitä luokkaa, että kaiken pitää olla kunnossa. Olemme saaneet aina tarvittaessa tukea, ja yhteistyöhalukkuus on ollut ylipäätään vahvaa.”
Asfaltti-Systemille on tärkeää, että uutta maalityyppiä käyttöön otettaessa saadaan asianmukainen ohjeistus. Maalarit ovat saaneet suoran ohjeistuksen ja tarvittaessa on sovittu koulutuspäiviä.
“Liiketoiminnan näkökulmasta on tärkeää, että yhteistyö pelaa Tikkurilan kanssa. Siellä on oltu aidosti kiinnostuneita, miten meidän kaltaiset maalaamot tekevät”, Kettunen kertoo.
Haluatko kuulla lisää ratkaisuistamme metallipintojen teolliseen pintakäsittelyyn?
Asfaltti-System
Asfaltti-System Oy:n kotimainen keskisuuri konepaja, jonka 4 000 neliön tuotantotilat sijaitsevat Kouvolassa. Henkilökunnan pääluku on 35. Yhtiö palvelee asiakkaita Suomessa, mutta sillä on myös vientiä ja asennustöitä Pohjoismaissa ja Baltiassa.
Asfaltti-System valmistaa asfalttiaseman komponentteja, jotka toimitetaan suurille asfalttia valmistaville yrityksille. Se ei siis ole asfalttiasema valmistajien aliurakoitsija, vaan palvelee suoraan loppuasiakasta. Lisäksi yritys tekee komponentteihin liittyviä kunnossapito- ja huoltotöitä.