Ennen kuin kunnostustyö voitiin aloittaa, vaadittiin todella tarkkaa suunnittelua. Helsingin ydinkeskustassa sijaitsevan hallin ja sen kulkuväylien piti nimittäin pysyä koko projektin ajan niin autoilijoiden kuin jalankulkijoiden käytössä.
Kamppiparkkia edustava rakennuttajakonsultti Voitto Niinikivi Rakennuttajapalvelu Voitto Niinikivi Oy:stä kertoo, että suunnittelu alkoi lokakuussa 2013 ja työt tammikuussa 2014. Niinikivi on ollut kiinteistösijoituksia omistavan Kevan kanssa yhteistyössä yli 20 vuotta. Rakennuttajapalvelun vastuulle kuului tällä kertaa projektin johto, suunnittelun ohjaus sekä työmaavalvonta.
Rakennusurakasta oli vastuussa hyvinkääläinen rakennusliike Proppa Oy, ja maalaus- ja lattiapinnoitusurakat niihin liittyvine esitöineen kuuluivat imatralaiselle E. Voutilainen Oy:lle. Käsiteltäviä pintoja oli noin kuusi hehtaaria, josta lattioita noin hehtaari ja loput maalattavia seiniä, kattoja, IV-kanavia, putkia, ovia yms.
Kunnostustyö tehtiin kahdeksassa lohkossa, jolloin pysäköintihallista suljettiin noin 130 metrin pätkä kerrallaan noin 1–1,5 kuukaudeksi. Sisäänajo- ja kulkuväylät muodostivat yhdessä lohkon nro 9, joka oli jaettu 11 osaan. Niinikiven mukaan lohkomaailmaa suunniteltiin alusta asti ja myös työn kuluessa aina tarpeen mukaan.
– Vaikka halli oli suljettu lohko kerrallaan, ajotiet olivat käytössä ja jalankulku aina järjestetty, kuvailee EuroPark Finland Oy:n operatiivinen johtaja Petri Suomalainen vaativaa projektia. Käyttäjissä on kuukausikorttilaisia ja muita vakioasiakkaita, joten hallin oli toimittava vuorokauden ympäri. Paikkoja ei myöskään haluttu pitää tyhjinä. Hän on tyytyväinen kunnostuksen lopputulokseen.
Vesiohenteiset tuotteet
– Pysäköintihallia oli huoltomaalattu viimeksi 12 vuotta sitten, kertoo maalarimestari Juhani Väyrynen E. Voutilainen Oy:stä. Ennen maalausta tehtiin hallin peruskunnostus: pintoja piikattiin ja paikattiin, ja rappauksia korjattiin. Rakennusliike korjasi ja ruiskubetonoi vaurioituneita ruiskubetonikattoja ja betonipilareita. Hyväkuntoiset pinnat puhdistettiin höyrypesulla. Vesivahinkoja on yritetty korjata aikaisemminkin. Nyt kattoon asennettiin ”haihdutuslautaset”, joista tippuva vesi saa rauhassa haihtua pintoja vahingoittamatta.
Pintakäsittelyaineiden valinta pysäköintihalliin oli Väyrysen mukaan todella tarkkaa. – Piti olla palamattomia materiaaleja, siis vesiohenteisia maaleja ja sementtipohjaisia pinnoitteita. Kyseessä on myös kriisiajan väestönsuoja ja sen vaatimukset. Palotarkastajat eivät antaneet varastoida hallissa maaleja, öljyjä tai edes pesureiden polttoaineita lukuun ottamatta pieniä, päivän tarvetta vastaavia määriä.
Lattiat ja lattiakanaalit pinnoitettiin suunnitelman mukaisessa laajuudessa vesiohenteisilla, sementtipohjaisilla tuotteilla. Kaikkiin maalattaviin pintoihin, myös osaan lattioista, käytettiin Tikkurilan maaleja.
– Eniten Tikkurilan tuotteita meni ruiskubetonoituihin seiniin ja kattoihin sekä betonipilareihin. Tähän tarkoituksen soveltui parhaiten täyshimmeä, maalarinvalkoinen Finngard Silikaattimaali, jota voidaan käyttää myös sisätiloissa. Maalaus tehtiin ruiskulla 1–2 kertaan ”riittävän peittävästi”, sillä kerroksia ei saanut kasvattaa liikaa, kertoo Juhani Väyrynen.
Kulkuväylien levyseiniin ja -kattoihin käytettiin puolihimmeää Luja-pintamaalia, maalarinvalkoista sekin. IV-kanavissa Lujan sävy on vaaleanharmaa. Työ tehtiin ruiskulla ja telalla. Tummanharmaalla Akvacoatilla maalattiin seinien alaosiin ”sokkelit”. Rajaus tehtiin käsin mutta sokkelit ruiskuttamalla, sillä röpelöistä ruiskubetonipintaa olisi ollut vaikea maalata käsin.
Pysäköintiruudut, ajo-opastenuolet ja viivat tehtiin valkoisella ja keltaisella Tikkurilan Tie- ja katumaalilla. Hallin yläkerrassa suorien ruutujen tilalle maalattiin vinot ruudut pysäköinnin helpottamiseksi, mutta alakerrassa suorat ruudut säilytettiin pilarien takia.
Metallipinnoilla käytettiin Panssari Akvaa EuroParkin väreissä: palo-ovissa ja karmeissa tummanharmaata (RAL 5008) ja kaiteissa oranssia (RAL 2008) ja tummanharmaata. Palovesiputkien värinä on tummanpunainen.
Uutta tekniikkaa apuna
Sekä Luja-pintamaalia että Finngard Silikaattimaalia toimitettiin Forumin pysäköintihallin työmaalle 100 litran tynnyreissä. Levityksessä käytettiin apuna Tikkurilan Maalaustelakkaa, jonka maalausliike rakensi itselleen sopivaksi.
Syksyllä 2013 markkinoille tullut Maalaustelakka tehostaa ja nopeuttaa maalausta suurilla työmailla, joilla on paljon samanlaista käsiteltävää pintaa ja suunnittelu avainasemassa.
– Maalarien mielestä Maalaustelakka on hyvä juttu. Työtä helpotti jonkin verran, kun ruiskun kanssa selvittiin harvemmilla astianvaihdoilla. 100 litran tynnyri oli helpompi avata kuin 5 kpl 18 litran astiaa. Samalla vähenee tyhjien maalipakkausten määrä, toteaa Juhani Väyrynen lopuksi.