Jännevirran silta

Jännevirran silta

Saimaan kanavan ylittävän 577 metriä pitkän Jännevirran sillan valmistumiseen käytettiin 2 430 tonnia esimaalattuja teräsrakenteita.

Me Tikkurilassa inspiroidumme suurista infrastruktuuriprojekteista, kuten lentokentistä, lauttaterminaaleista ja rautatieasemista, joissa ihmiset kohtaavat ja lähtevät. Puhumattakaan suurista vesialueita ylittävistä siltarakenteista, jotka mahdollistavat ihmisten, rahdin ja liikenteen tehokkaan liikkumisen.

Suomen kuudenneksi pisin silta, uusi Jännevirran liittopalkkisilta sijaitsee valtatie 9 varrella Joensuun ja Kuopion välillä. Se on yksi suurimmista siltahankkeista Suomessa. Projekti sai alkunsa tavoitteesta korvata vanha, käyttöikänsä loppuun tullut silta.

Valmistus alkoi lokakuussa 2016, ja uusi silta vihittiin käyttöön liikenteelle elokuun lopulla 2018. Ruukki Building Systems toimitti ja asensi 2 430 tonnia kantavia teräsrakenteita, joiden maalaus suoritettiin Midroc Alucromin Ylivieskan tehtaalla.

Sujuva ja oikea-aikainen toimitus

Kokonaispinta-alaltaan 18 000 m2:n teräspalkkien maalaustyön suoritti Ylivieskan tehtaalla Midroc Alucrom. Työssä käytettiin 15 000 litraa maalia ja maalausjärjestelmää, johon kuuluivat Tikkurila Temazinc, Temacoat GPL-S MIO ja Temadur/Temathane -tuotteet.

"Tikkurilan maalit ovat meille tuttuja. Projekti oli erittäin sujuva, ja kaikki teräspalkit saatiin maalattua ajoissa ja toimitettua rakennuspaikalle ilman minkäänlaisia ongelmia. Lopullinen pintakäsittely tehtiin paikan päällä kesällä 2018", kertoo FROSIO III -tarkastaja Pauli Marjoniemi Midroc Alucrom Oy:stä.

 

Tietoa Jännevirran sillasta

  • 577 metriä pitkä ja 15 metriä leveä
  • teräspalkkien pituus 20 – 30 metriä, pisin jänneväli 120 metriä
  • korkeimman kohdan korkeus vedestä 25 metriä
  • teräsrakenteiden paino 2 430 tonnia
  • käytetyn maalin määrä 15 000 litraa

Kestävä pinnoite korkean rasituksen teräsrakenteille

"Silta on suunniteltu kestämään 100 vuotta. Vaatimukset ovat erittäin korkeat myös pinnoitteelle, jonka odotetaan kestävän vuosikymmeniä ennen kuin mitään huoltoa tarvitaan", kertoo Ruukin liiketoimintajohtaja Heikki Wilen.

Kestävyyden lisäksi pinnoitteiden on tarjottava optimaalinen suoja kovaa säätä, tuulta, sateita ja kosteutta vastaan, jotka voivat aiheuttaa korroosiota. Jos jotain on korjattava, se liittyy useimmissa tapauksissa pinnoitteisiin.

"Siksi on tärkeää, että tuote on kokeiltu ja testattu. Luotamme kestäviin tuotteisiin paitsi siksi, että ne vähentävät huoltoa, myös visuaalisesta näkökulmasta; että maali saa kohteen näyttämään hyvältä", Heikki Wilen jatkaa."

Luomme kestävää infrastruktuuria

Valmistuttuaan Jännervirran silta on vaikuttava maamerkki, jonka kapasiteetti on tuhansia päivittäin kulkevia ajoneuvoja. Vaikka sillan teräsrakenteet ovatkin näkyvä elementti, harvat sillan ylittävät ihmiset mieltävät, kuinka merkittävä vaikutus rakenteen teollisella pintakäsittelyllä on arkkitehtuurin ja tekniikan lisäksi kestävän infrastruktuurin luomisessa. Tikkurila on osaltaan varmistamassa, että yhteiskunnan investoinnit kantavat pitkälle tulevaisuuteen ja että voimme matkustaa turvallisesti jokien ja järvien yli lähimmäistemme luo tänään ja tulevina vuosina.

 

Haluatko kuulla lisää ratkaisuistamme? Tikkurilan asiantuntijat ovat aina käytettävissäsi ja auttavat oikean tuotteen tai ratkaisun löytämisessä.

Ota yhteyttä asiantijaamme

on lisätty muistilistalle.
on poistettu muistilistalta.
fi